اخلاق اداری از دیدگاه امام علی علیه السلام
v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}
اخلاق اداری از دیدگاه امام علی علیه السلام
|
|
|
|
|
|
یکشنبه، 6 اردیبهشت 1388، 13:10 |
اخلاق از جمله علوم اجتماعی است و از چگونه بودن و چگونه
زیستن انسان سخن می گوید و بر تعدیل غرایز و تصحیح رفتار آدمی می پردازد. با ذکر این مطلب که توسعه و گسترش اخلاق اداری بهترین رهنمائی فرهنگ عمومی است با توجه به روسأ و کارکنان اداری یکه در هر رده یا مراتب اداری قرار دارند اگر آنها وظایف شان را به وجه احسن آن یعنی به عنوان یک مسؤلیت و یا امانت بدانند و از آن سؤ استفاده نکنند و آنرا وسیله عزت مندی و یا از کار کردن در همان رشته احساس رضایت نمایند و این خود باعث بهبود اخلاق اداری در اداره می شود احساس رضایت از کار، نیکو پنداشتن امور، مسؤلیت پذیری و پاسخ گوی از اموریکه عهده دار آن می باشند خود تبعات مثبت در اداره وانمود خواهد کرد وقت مسؤلیت متوجه یک کارمند می شود. اگر به وجه احسن و با دقت کامل آن امور را انجام می دهد در هیچ زمانی از کسی ترس و بیم نخواهد داشت و اگر آنرا درست انجام ندهد و کار امروز را به فردا و پس فردا معطل بگذارد خود باعث ضیاع وقت می شود و این خود در اداره یک نوع بی مسؤلیت و عدم کفایت و بلاخره فساد در اداره را به بار میاورد. بنابرین باید گفت که یگانه چیزیکه باید به آن توجه داشت اخلاق اداری در نظام اداری یک کشور است بازهم باید یاد آور شد در طول مدت چند سال اخیر کمترین توجه به اخلاق اداری در نظام اداری افغانستان صورت گرفته در توصل به اخلاق اداری باید وزارت خانه های محترم به عوض اینکه سیمینار های تحت عناوین مختلف یعنی منجمنت وارداتی را برای مامورین دولت در نظر میگرفتن و می گیرند باید سیمینار های اخلاق اداری را از نگاه اسلام در نظر بگیرند از اینکه اسلام عزیز توجه زیاد به اخلاق داشت و مردم کشور مان کثراً مسلمان می باشند تا اینکه کشور عزیزمان به سطح جهان به عنوان فساد در اداره افغانستان هیاهوی برپا نمی کرد. اخلاق اداری مطلوب زمانی بوجود میاید که کارکنان نظام اداری یک کشور به مردم از نظری درست بنگرند و خود را خدمتگزار و وکیل مردمان بدانند در این صورت اخلاق اداری ظهور می نماید که با تلاش مداوم و پیوسته و دوری از هر نوع سستی و کوتاهی در انجام امور و با مسؤلیت خواهد بود. مهمترین مبنا در پیشرفت اخلاق اداری تصحیح بینش کارکنان نسبت به خودشان، مردمان، مسؤلان و وظایف شان است زمانیکه دید انسان به طرف مردم، مافوق و کاراش اصلاح شود و با نگاهی پاک به امور فوق بی بینند و عمل نمایند کار کردن به مثل خدمت نمودن و عبادت کردن است و این خود سبب رشد در اداره و توسعه اخلاق در اداره می شود. چگونه باید چنین حالت را بوجود آورد و یکی از ضروریات مبرم در جامعه ما شمرده می شود بنابرین باید گفت که اگر اخلاق اداری در زندگی کاری یک کارمند وجود داشته باشد کار کردن با رضایت شغلی از یک طرف و احساس رضایت مندی از خود از مردم و از سوی پیشرفت در امور کار و در نتیجه رضایت خالق خود بداند دیگر اینکه توجه به اموریکه باید در نظر گرفته شود حفظ و رشد کرامت کارکنان اداری و ترمیم و تقویت کرامت ایشان است که اگر کارکنان خود را کریم ببینند کریمانه رفتار می کنند و کرامت را با هیچ چیزی تبدیل و معاوضه نمی کنند و کارکنان اداری در رفتار شان با ارباب رجوع شکیبائی داشته باشند و خود شان را مانند وکیل در مقابل موکلان شان جوابگو بدانند و این احساس در وجود شان باشد که خدمتگزار مردم اند نه فرمانروای مردم. و اگر احساس فرمانروای در وجود شان پیدا می شود در این حالت اخلاق اداری زیر پا می شود و خود را در برابر مردم مسلط می بینند و تصور فرمانروای می کنند که این خود یک نوع آفت در اداره می باشد. در نظام اداری آن چه در راس مناسباب در روابط و رفتار اداری
حاکم است حرمت نگهداشتن و حفظ حقوق مردمان است هر یک از کارکنان دولت در هر
مرتبه و جایگایکه قرار دارند اگر حافظ حقوق و حرمت ارباب رجوع باشند یک نظام
اداری مبتنی بر اخلاق ظهور خواهد کرد پایدار باقی خواهد ماند. 1. امانت داری 2. خدمتگذاری 3. مسؤلیت پذیری 4. انضباط کاری 5. پیگیری 6. مهرورزی 7. حوصله مندی و بردباری. 8. عدالت خواهی 9. خوشخوی و خوش رفتاری بالاخره نیکو و به جا سخن گفتن و نفی خودکامگی نیز یکی از صفات شایسته اخلاق اداری در اداره می باشد، در نتیجه تمام این خوبی ها را در تمسک به اسلام عزیز می توان دریافت. |
فلسفه تشکیل دولت از سوی مردم، سامان دادن به امور،اجرای قوانین الهی و نظارت بر اجرای درست عدالت در جامعه است. بنابراین کارگزاران نظام اسلامی برای اینکه بتوانند وظایف خود را بخوبی انجام دهند باید رعایت ارزشهای اسلامی و نیز اصول مدیریت را بنمایند تا از این رهگذر موفق شوند به بهترین شیوه به اداره ی کشور بپردازند.
پی نوشت ها:
1.نامه 4.
2.نامه 31
3.آل عمران 79
4.نامه 5
5.حکمت 81
6.حکمت 127
7.خطبه 183
8.ملک 2
9.عبدالواحد بن محمد مقیمی
آمدی،غررالحکم،قرن پنجم.جلد 1،ص262.
1..حکمت 95
11. نامه 51
12.خطبه167
13.حکمت 425
14.نامه5
15.شرح جمال الدین محمد
خوانساری،انتشارات دانشگاه تهران،(1373)،شرح غررالحکم،جلد 4،ص47
16.حکمت 372
17.حکمت 1.1
18.خطبه 1.3
19.خطبه 167
2..حکمت 382
21.نامه 53
22.نامه 51
23.حکمت 5.
24.آل عمران 159
25.نامه 51
26.حکمت 94
27.نحل 9.
28.حکمت 231
منابع
:
نهج البلاغه،حاج سید علینقی (فیض الاسلام)،نهج
البلاغه(1371)
قرآن کریم، ترجمه محمد الهی قمشه ای،،انتشارات
تهران، گلبان(1381)
غررالحکم،عبدالواحد بن محمد مقیمی آمدی.
غررالحکم، شرح جمال الدین محمد خوانساری،انتشارات
دانشگاه تهران،(1373)
منبع: راسخون
نویسنده: جواد کیانی
به مقاله امتیاز بدهید:
(5 رأی) |
Normal 0 false false false false EN-US X-NONE AR-SA
- لینک منبع
تاریخ: چهارشنبه , 11 مرداد 1402 (21:30)
- گزارش تخلف مطلب