امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://fly.cloob24.com
0

اگر به خارج از کشور سفر کنید و گوشی ای مثل آیفون 11 را خریداری کنید که مشمول طرح رجیستری موبایل می‌شود باید ظرف 30 روز عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و گوشی را در طرح رجیستری ثبت کنید. در ادامه این مطلب به آموزش سامانه همتا و روش های رجیستر کردن گوشی مسافرتی (طرح رجیستری) خواهیم پرداخت.با ما همراه باشید.

طرح رجیستری گوشی موبایل چیست؟

حتما در مورد طرح رجیستری گوشی های موبایل خبرهایی شنیده‌اید. طرح رجیستری به هدف جلوگیری از واردات گوشی های قاچاق به داخل کشور پیاده‌سازی شد. فاز اول طرح رجیستری در مهر ماه 97 پیاده سازی شد و از 14 آذر ماه 97 هم شاهد پیاده سازی فاز دوم این طرح بودیم که مختص برند اپل و آیفون و آیپد های سیم کارت خور بود و هم اکنون بعد از گذشت یک سال تمامی برندهای تلفن همراه را شامل گردیده است. با اجرای طرح رجیستری تمامی گوشی های تلفن همراه که از طریق مبادی قانونی و گمرک وارد کشور نشده باشند امکان آنتن دهی و استفاده از اپراتورهای ایرانی را نخواهند داشت. اما مطمئنا در این میان سوالات زیادی برای کاربران و حتی فروشندگان به وجود می‌آید. چگونه گوشی را رجیستر کنیم؟ چگونه باید از اصالت گوشی با خبر شویم و غیره. برای پاسخ به این سوالات و ابهامات سامانه همتا شروع به کار کرده است. سامانه همتا در واقع یک پایگاه همیشه در دسترس برای پاسخگویی به سوالات افراد در رابطه با طرح رجیستری موبایل است. دسترسی به این سامانه از طریق سایت(hamta.ntsw.ir)، از طریق کد دستوری USSD، پیامک و حتی اپلیکیشن آن امکانپذیر است.سامانه همتا


اگر این کد را به صورت صحیح وارد کنید، اس‌ام‌اسی حاوی نام گوشی، کارخانه سازنده، شرکت وارد کننده و همین‌طور مشخصاتی از این دست دریافت خواهید کرد.

آموزش رجیستر کردن گوشی در سامانه همتا

برای ثبت و فعال‌سازی یک گوشی در سامانه همتا می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند سایت همتا، اپلیکیشن همتا و یا از طریق شماره‌گیری کد #7777* اقدام کنید که در همه روش‌های بیان شده، مراحل انجام کار یکسان خواهد بود.

مراحل فعال کردن گوشی از طریق کد #7777*

  • سیم کارت را در گوشی وارد می‌کنیم.
  • ابتدا کد #7777* که در بالا معرفی کردیم را با گوشی خود شماره‌گیری می‌کنیم.
  • بعد از این مرحله از لیست نشان داده شده گزینه مربوط به فعال‌سازی یعنی 2 را وارد می‌کنیم.
  • در مرحله بعد باید کد 15 رقمی IMEI را بدون هرگونه ممیز، خط تیره یا … وارد کنیم.
  • حالا شماره سیم کارت درون گوشی می‌بایست وارد شود.

  • در مرحله بعد کد فعال‌سازی که روی جعبه درج شده است را وارد کنید.
  • بعد از این مرحله عدد 1 باید برای تایید وارد شود. حالا باید منتظر دریافت پیام تایید از سوی سامانه همتا باشید.
  • بعد از دریافت پیامک تایید می‌توانید با خیال راحت از گوشی خود استفاده کنید.

مراحل فعال‌سازی تلفن همراه از طریق اپلیکیشن سامانه همتا

هرچند به نظر می‌رسد که استفاده از کد دستوری روش آسان‌تری است، اما با استفاده از اپلیکیشن سامانه همتا نیز می‌توان این کار را انجام داد. برای این کار کافی است این اپلیکیشن را از این آدرس دانلود کرده و نسبت به نصب آن اقدام کنید. حالا کافی است سایر مراحل را براساس توضیحات اپ طی کنید. البته قبل از شروع کار با اپلیکیشن یاد شده می‌بایست شماره تلفن خود را وارد کرده و در مرحله بعد پیامی که حاوی یک کد است برای شما ارسال می‌شود. کد را در محل مربوطه یعنی مرحله بعدی ورود به اپلیکیشن وارد کنید. حالا می‌توانید با خیال راحت از خدمان این اپلیکیشن بهره‌مند شوید.

حالا برای فعال‌سازی از این طریق باید گزینه «فعال سازی تلفن همراه» را برگزینید و سپس در مراحل بعدی شماره تلفن، کد IMEI دستگاه و همین‌طور کد فعال‌سازی را در کادری که اپلیکیشن در اختیار شما قرار می‌دهد وارد کنید و در نهایت نیز می‌بایست بر روی دکمه فعال‌سازی ضربه بزنید. در مرحله بعد همانند آنچه که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید اطلاعات درخواست شده را وارد کنید.

مراحل فعال‌سازی تلفن همراه از طریق سایت سامانه همتا

برای دسترسی به سایت سامانه همتا نیز لازم است بر روی آدرس کلیک کرده و در پنجره باز شده نسبت به کارهایی که می‌خواهید انجام دهید اقدام کنید. گفتنی است که مراحل فعال کردن گوشی تلفن همراهی که در اختیار دارید بعد از ورود به سامانه مانند روش بالا است.

انتقال مالکیت

یکی از موضوعات مهم دیگر در مورد رجیستر کردن موبایل ها انتقال مالکیت است. به طور کلی اگر سیم کارتی که با آن موبایل تان را رجیستر کرده اید تغییر کرد، باید از طریق سامانه همتا، مالکیت موبایل خود را تغییر دهید تا بعدا با مشکلی رو به رو نشوید.

برای انتقال مالکیت هم فقط کافیست از یکی از ابزارهایی که در بالا به آن اشاره کردیم کمک بگیرید و بر اساس راهنمای آن مسیر انتقال مالکیت را طی کنید. اما از آنجایی که استفاده از کد دستوری #7777* همیشه راحت ترین روش ممکن است، استفاده از این روش را به شما توصیه می کنیم.

طبق این روش ابتدا باید کد دستوری #7777* را شماره گیری و در میان گزینه های موجود «انتقال مالکیت» را انتخاب کنید. در مرحله بعدی، باید شماره تلفن سیم کارتی که هم اکنون موبایل مورد نظر با آن رجیستر شده را وارد کنید.

سپس باید به دنبال رمز سیستم همتای سیم کارت قبلی بگردید و آن را در بخش مربوط به آن تایپ کنید. با ورود به مرحله بعدی، نوبت به ارسال شناسه IMEI‌ می رسد، آن را وارد کنید و Send را بفشارید.

با این کار به صفحه ای ارجاع داده می شوید که از شما می خواهد شماره تلفن همراه جدید خود را در آن وارد کنید. اطلاعات خواسته شده را ارائه دهید و آن ها را تایید کنید تا در نهایت پیامک موفق آمیز بودن پروسه برایتان ارسال شود.

موبایل های مسافرتی چگونه رجیستر می شوند؟

برای ثبت موبایل مسافرتی دو روش وجود دارد. یک اینکه از طریق مراجعه به گمرک این کار را انجام دهید و روش دوم اینکه از طریق سایت گمرک اقدام کنید.

ثبت موبایل مسافرتی در گمرک هنگام ورود به کشور

در روش اول کاربران با مراجعه به دفاتر گمرکی علاوه بر اینکه حق گمرک را پرداخت می‌کنند، می‌توانند در همانجا نیز نسبت به ثبت گوشی خود اقدام کنند. گفتنی است که دفاتر گمرکی در فرودگاه و پایانه‌های مرزی وجود دارند و کاربران به راحتی در بدو ورود به کشور می‌توانند نسبت به ثبت گوشی خود اقدام کنند.

بعد از ارائه مشخصات گوشی و حق گمرک، مجوزی در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد. فرد باید این مجوز را تا پایان ثبت و رجیستری در سامانه همتا نزد خود نگه دارد که البته چند روز بعد از ثبت گمرک می‌تواند نسبت به رجیستری گوشی خود همان‌طور که در بالا به مراحل آن اشاره کردیم، از طریق سامانه همراه اقدام کند. در زیر، تصویر نمونه یک مجوز را مشاهده می‌کنید.

ثبت گوشی مسافرتی از طریق سایت گمرک

گفتنی است که امکان رجیستری گوشی از طریق سایت گمرک نیز برای کاربران فراهم بوده و آن دسته از افرادی که در بدو ورود به کشور امکان مراجعه به دفتر گمرک برایشان میسر نیست می‌توانند از این طریق اقدام کنند. البته باید توجه داشته باشند برای این کار 30 روز مهلت خواهند داشت. برای استفاده از خدمات سایت گمرک می‎بایست مراحل زیر را طی کنند.

به صفحه ثبت گوشی در سایت گمرک جمهوری اسلامی وارد شوید. در صفحه باز شده ضمن تایید قوانین می‌بایست کد IMEI گوشی خود را وارد کنید. اگر دستگاه شما دارای دو سیم کارت است، با زدن روی علامت مثبت، شماره IMEI دوم را هم وارد کنید. اگر این کد را در اختیار ندارید از طریق شماره‌گیری کد #06#* آن را به راحتی استعلام کنید.

پس از آن پاسخ استعلام را از سامانه همتا مشاهده خواهید کرد. مطمئن شوید که نام و مدل دستگاهی که در استعلام می‌آید، با مشخصات دستگاه شما مطابقت داشته باشد. در این صورت کد امنیتی نمایش داده شده را وارد کرده و ادامه را بزنید.

در مرحله بعدی می‌بایست اطلاعاتی از نوع دستگاه، مدل و مشخصات آن وارد شود. خوب است اشاره کنیم که هزینه گمرک با توجه به مدل دستگاه متفاوت خواهد بود. پس مدل گوشی می‌بایست درست وارد شود. دقت کنید که این موارد درست انتخاب شوند، در غیر این صورت ممکن است دستگاه شما ثبت نگردد.

بعد از کلیک بر روی دکمه ادامه، صفحه دیگری باز می‌شود که شماره سیم‌کارت، شماره ملی، گذرنامه و سایر اطلاعت می‌بایست با دقت وارد شوند. در مورد شماره سیم کارت باید دقت داشته باشید که حتما شماره سیم کارت باید متعلق به همان شماره ملی باشد که در سایت وارد می‌کنید.

بعد از وارد کردن اطلاعات یاد شده، کد امنیتی از طریق پیامک ارسال خواهد شد. این کد باید در ادامه وارد شود و بعد بر روی ادامه کلیک کنید.

حالا در مرحله آخر، هزینه مورد نیاز برای ثبت گوشی مسافرتی از طریق سایت اعلام خواهد شد که برای پرداخت آن می‌توانید با کلیک بر روی دکمه پرداخت از طریق کارت‌های بانکی اقدام کرد.

بعد از پرداخت کردن و نمایش موفقیت آمیز بودن پرداخت، حتما کد پیگیری داخلی و بانکی و شناسه پرداخت را تا زمانی که از ثبت دستگاه در سامانه همتا مطمئن شدید، نزد خود نگه دارید.

با زدن تکمیل پرداخت، به سایت گمرک بازمی‌گردید و پیغام موق بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده می‌شود. حال برای ارسال کد فعال سازی به صورت پیامک، حتما گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید.

پس از ارسال اطلاعات به همتا، پیام زیر نمایش داده شده و کد فعال‌سازی برای شماره‌ای که در گمرک ثبت کرده‌اید ارسال می‌شود.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد که پاسخ تمامی سوالات شما در ارتباط با رجیستر کردن گوشی را بدهد.

طرح رجیستری چیست و چه اهمیتی دارد؟

باورکردنی نیست اما طبق آخرین آمار، سالیانه حدود 10 میلیون گوشی موبایل به صورت غیرقانونی و قاچاقی وارد کشور می شود. این یعنی تقریبا در طول یک سال، دو هزار میلیارد تومان هزینه برای کالای قاچاقی می شود که نظارت درستی روی آن‌ها نیست.

از این رو دولت مردان تصمیم گرفتند که با طرح رجیستری و ثبت قانونی گوشی های موبایل‌ در کشور، جلوی ورود کالای قاچاق را گرفته و برای این وضع نابسامان چارچوبی تازه تعیین کنند. طرح رجیستری به غیر از داشتن این مزیت، می تواند جلوی ورود موبایل های متفرقه ای که از هیچ فیلتری من جمله SAR (نرخ مخصوص جذب تلفن همراه) عبور نکرده اند را نیز به کشور بگیرد.

پس اگر طرح رجیستری درست اجرا شود دیگر در دستان مردم شاهد موبایل های نامرغوب «های کپی» یا به اصطلاح «چینی» نخواهیم بود و از طرف دیگر این اطمینان به شما داده می شود که با خرید موبایل های رجیستر شده، دیوایسی را در دست می گیرید که سلامتی‌تان را به خطر نمی اندازد.

سامانه همتا چیست و چگونه کار می کند؟

سامانه همتا مخفف عبارت «سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی» است و یکی از دستاوردهای دولت دوازدهم در برابر مقابله با گوشی‌های قاچاق محسوب می‌شود که حدود 1 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.سامانه همتا در حقیقت مجری طرح رجیستری از طرف وزارت ارتباطات در ایران است. این سامانه خدمات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد که از میان آن‌ها می‌توان به ثبت گوشی‌های مسافرتی، استعلام اصالت گوشی‌ها، فعال سازی و … اشاره کرد.

پیش از ورود به سامانه به چه چیزهایی توجه کنیم؟

رجیستر کردن گوشی های موبایل هم مانند هر کار دیگری نیاز به یک سری پیش نیاز دارد که باید به آن ها توجه کنید. اول از هر چیزی، روی جعبه موبایل مورد نظر به دنبال برچسب رجیستری (تحت عنوان رجیستر شده) بگردید و از وجود آن اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، خرید آن گوشی موبایل کار عاقلانه ای نیست. سپس نوبت به استعلام کد IMEI (شناسه بین المللی تجهیزات موبایل) موبایلی که قصد خرید آن را دارید می رسد.

برای استعلام کد یکتای IMEI فقط کافیست کاراکترهای این شناسه را بدون احتساب خط تیره یا هر چیز دیگری به شماره 7777 پیامک کنید. البته می توانید از کد دستوری #7777* یا اپ سامانه همتا نیز برای اینکار کمک بگیرید و از این طریق روند استعلام موبایل تان را دنبال کنید.

پس از انجام این کار، پیامکی با پیش شماره 7777 برایتان ارسال می شود که حاوی مدل و اطلاعات موبایلی است که در حال خرید آن هستید. این اطلاعات را با موبایل مورد نظرتان مطابقت دهید و ببینید که همه چیز سر جای خودش قرار دارد یا خیر.

هنگام خرید گوشی چه مراحلی باید طی شود؟

ابتدا می‌خواهیم مراحلی که این روزها برای خرید گوشی باید طی شوند را بیان کنیم. بسته به اینکه می‌خواهید گوشی نو بخرید یا دست دوم، حتما باید یکی از مراحل زیر را طی بکنید تا مشکلی از نظر رجیستری گوشی در آینده پیش نیاید.

مراحلی که باید هنگام خرید گوشی نو طی شوند

1- استعلام اصالت گوشی

در این مرحله باید با استفاده از کد IMEI درج شده روی جعبه دستگاه، استعلام اصالت بگیرید. آموزش این کار در ادامه مقاله آمده است. در نهایت باید پاسخ استعلام اصالت را با مشخصات گوشی تطابق دهید.

2- بررسی یکسان بودن کد IMEI روی جعبه گوشی و کد IMEI داخل گوشی

پس از اینکه تصمیم قطعی برای خرید گوشی گرفتید، دستگاه را روشن کرده و با شماره گیری کد #06#* شماره IMEI نمایش داده شده داخل گوشی را با IMEI درج شده روی جعبه تطابق دهید. اگر یکسان نبودند، به هیچ وجه آن گوشی را نخرید.

3- فعال سازی گوشی برای سیم کارت خریدار

حال که از اصالت کالا اطمینان کامل حاصل کردید، باید در کنار فروشنده و با استفاده از کد فعال‌سازی که روی جعبه یا کارت گارانتی گوشی وجود دارد، به فعال کردن گوشی بپردازید. آموزش انجام این کار در مراحل بعدی شرح داده شده است.

4- دریافت فاکتور معتبر که دارای مهر فروشگاه و کد IMEI است

پس از طی این مراحل، حتما یک فاکتور معتبر دارای مهر فروشگاه و کد IMEI ذکر شده روی فاکتور دریافت کنید تا در صورت نیاز، از طریق همین فاکتور پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

مراحلی که باید هنگام خرید گوشی دست دوم طی شوند

1- بازگرداندن دستگاه به تنظیمات کارخانه

قبل از هر چیز باید تنظیمات گوشی که قصد خرید آن را دارید، به حالت کارخانه برگردانید یا همان ریست فکتوری کنید. هدف از این کار این است که شاید اگر IMEI تقلبی در گوشی استفاده شده است، حذف شود و IMEI واقعی برگردد. بعد از انجام این کار با شماره گیری کد #06#*، شماره IMEI نمایش داده شده داخل گوشی را با IMEI روی جعبه تطابق دهید. اگر یکسان نبودند، به هیچ وجه آن گوشی را نخرید.

2- استعلام اصالت

حال باید با استفاده از کد IMEI، یک استعلام اصالت بگیرید که آموزش آن در مراحل بعدی بیان شده است. دقت کنید که اطلاعات استعلام با مشخصات خود گوشی مطابقت داشته باشند.

3- انتقال مالکیت گوشی دست دوم

حال که نتایج مثبتی از مراحل قبلی به دست آورده‌اید و گوشی تقلبی نیست، باید با کمک فروشنده، فرآیند انتقال مالکیت را از طریق سامانه همتا دنبال کنید. آموزش انتقال مالکیت دستگاه در ادامه این مطلب بیان شده است.

4- فعالسازی گوشی موبایل با سیم کارت جدید

بعد از اتمام مرحله انتقال مالکیت، یک پیام از HAMTA دریافت می‌کنید که حاوی کد فعالسازی است. مطمئن شوید که اطلاعات IMEI این پیام با IMEI گوشی یکسان باشند. حال با کمک فروشنده، مراحل فعالسازی گوشی را که در این مطلب هم آورده شده، دنبال کنید.

5- دریافت فاکتور معتبر که دارای مهر فروشگاه و کد IMEI است

پس از طی این مراحل، حتما یک فاکتور معتبر دارای مهر فروشگاه و کد IMEI ذکر شده روی فاکتور دریافت کنید تا در صورت نیاز، از طریق همین فاکتور پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

برای استعلام اصالت گوشی از سامانه همتا چه باید کرد؟

توجه داشته باشید که با راه‌اندازی سامانه همتا همه گوشی‌هایی که قانونی وارد می‌شوند، می‌بایست بر روی جعبه آن‌ها برچسبی با عنوان «رجیستری‌شده» درج شده باشد. این برچسب حاوی کد یک بار مصرف 15 رقمی است. پس حتما در زمان خرید به برچسب یاد شده دقت کنید تا از این طریق بتوانید از اصالت محصول باخبر شوید.

برای اطمینان از اصالت کالا، شما نیاز به کد IMEI خواهید داشت. این کد در روی جعبه، پشت باتری و یا در همه گوشی‌های موبایل با وارد کردن کد #06#* قابل مشاهده خواهد بود. از طرف دیگر شما باید شناسه IMEI گوشی که از طریق کد #06#* به دست می‌آورید را با شماره‌ای که روی جعبه درج شده است، تطبیق دهید.

برای اطمینان از اصل بودن گوشی ابتدا کد #7777* را با هر سیم کارتی شماره گیری کرده و از منوی ظاهر شده، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید. حال در منوی ظاهر شده، کد 15 رقمی IMEI خود را وارد کنید.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه