امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://fly.cloob24.com
0

با کسب اطلاعات و تجربه مدیریتی و کمک دوست و همکار محترمم جناب آقای صفری این مقاله برای ارسال به همایش ملی و بین المللی مدیریت پسماند تهیه گردید که برای ارائه پوستر در همایش پذیرفته و در روز همایش ارائه خواهد شد.

عنوان مقاله: بررسی نقش آموزشهای شهروندی در مدیریت پسماند

رضا صفری کنگ، اسماعیل حیدری

سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد

Reza.safari.k@gmail.com

سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد

Esmail.heidari@gmail.com

چکیده

امروزه یکی از کارآمد ترین ساز و کارهای مدیریت شهری در ارتقاء و توسعه فرهنگ شهروندی و رفع معضلات و مشکلات شهری بویژه مدیریت پسماند، بهره مندی از فرایند آموزش به ویژه آموزش های  همگانی و شهروندی می باشد و عدم توجه به آن موجب رکود نقش شهرودان در نظام مدیریت شهری و همچنین باعث فراهم نشدن  شرایط توسعه پایدار شهری خواهد شد.

     آموزش و توانمند سازی شهروندان برای ارتقای دانش، تقویت مهارت ها، کسب عادت های صحیح زندگی اجتماعی و بروز رفتار های مطلوب شهروندی بویژه در راه بهره گیری مناسب از امکانات شهری از جمله مهم ترین ضرورت های شهرداری های کلان شهرها قلمداد       می شود. با التفات به اهمیت و ضرورت آموزش های همگانی شهروندی و جایگاه آن در نظام مدیریت شهری، این مقاله با هدف بررسی تأثیر نظام آموزش های شهروندی شهر را در مدیریت پسماند تهیه شده است. بر این اساس با استفاده از رویکرد سیستمی و همچنین بهره مندی از الگوی عناصر سازمانی اقدام به طراحی نظام آموزش شهروندی و مشخص کردن مراحل و فرایند نظام آموزش های شهروندی شده است. با توجه به چارچوب و الگوی نظری، فرایند آموزش های همگانی شهروندی به ترتیب دارای چهار مرحله اساسی شامل نیازسنجی آموزشی، طراحی و تدوین برنامه های آموزشی، اجرا و ارزشیابی می باشد.

     در این پژوهش که  ماهیتا تحقیق کاربردی است از روش های مختلف پژوهش همچون روش تحلیلی- اسنادی، روش پیمایشی و روش مطالعات نیازسنجی استفاده شده است. در طرح مطالعات نیازسنجی که یکی از روشهای این پژوهش می باشد از فن دلفی به عنوان یک روش برای جمع آوری اطلاعات و شناسایی نیازهای آموزشی و الویت بندی آنها استفاده شده است که از لحاظ تحقیق، این فن در دامنه کلی تحقیقات توصیفی قرار می گیرد زیرا فقط به توصیف آنچه که هست می پردازد. از یافته ها و نتایج مهم این پژوهش می توان به شناسایی و الویت بندی نیازهای آموزشی شهروندان شهر مشهد برای پنج گروه کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان که بطور مجزا انجام شده است اشاره نمود. همچنین طراحی و تدوین برنامه های آموزش شهروندی بر اساس نتایج نیازسنجی برای هر یک از گروههای هدف، تدوین و تعیین شاخص های فرهنگ شهروندی در ابعاد و زمینه های مختلف، از نتایج و دستاوردهای دیگر این مقاله محسوب می شود.

واژه های کلیدی

 طراحی آموزشی، آموزش شهروندی، نیازسنجی آموزشی، مدیریت پسماند، برنامه های آموزشی

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه